Impulsklas
De
Impulsklas is een initiatief vanuit de stichting. Het is voor kinderen met een
werkhoudings-, gedrags-, en/of een
sociaal-emotioneel probleem. Concentratie, moeite met regels, faalangst, geen
aansluiting in de klas hebben, startproblemen, het werk steeds niet af hebben,
geen verantwoordelijkheid nemen. Dit zijn vragen die we
aan kunnen pakken in de Impulsklas.
De kinderen,
afkomstig van verschillende scholen, komen in een groep van maximaal 8
kinderen, één dagdeel per week samen, gedurende 11 bijeenkomsten. Eén ouder of verzorger komt
mee voor de begeleiding.
Per
leerling worden doelen gesteld, in overleg met de leerkracht, de ouder en het
kind. Gedurende de bijeenkomsten wordt aan deze doelen gewerkt, in combinatie
met hun dagelijks werk uit de klas. We werken vooral oplossingsgericht en
kijken juist naar de successen die het kind opgedaan heeft. Dit betekent dat je niet blijft steken
in wat er allemaal niet goed gaat en wat beperkingen zijn, maar dat je juist positieve
doelen stelt.
Omdat
kind, ouders en school een belangrijke driehoek is, worden ouders er bij
betrokken. Op deze manier is er een open communicatie en spreken we allemaal
dezelfde taal. Ouders begeleiden niet alleen hun kind, maar
volgen ook bijna wekelijks de ouderbijeenkomsten. Hierbij komen thema’s aan de
orde zoals: zelfstandigheid, loslaten, huiswerk en game-gedrag. Zij krijgen dus
ook tools om op een prettige manier met hun kind om te gaan. Verder kunnen ze
ook met opvoedkundige vragen terecht.
Wanneer kind,
ouder en school samenwerken ontstaat het beste resultaat! We willen bereiken
dat kinderen (weer) met plezier naar school gaan.
De
Impulsklas in het kort:
- 1
dagdeel per week
- 11
weken lang
- Max.
8 leerlingen + één ouder/ verzorger per kind
- Begeleiding
door getrainde Impulsklasbegeleiders
- Begeleiding
van de oudergroep
- Alle
partijen op één lijn
- Observatie
op de basisschool
- Van
elkaar leren en successen delen
- Positieve
benadering gedragsproblemen
- Bijhouden
successen op scorekaart
