Reggio Emilia
De Honderd talen van kinderen
Een
kind bestaat uit honderd
Het
kind heeft
Honderd
talen
Honderd
handen
Honderd
gedachten
Honderd
manieren van denken,
Van
spelen, van spreken
Honderd,
altijd weer honderd
Manieren
van luisteren
Verwonderen
en liefhebben
Honderd
vreugden
Om te
zingen en te begrijpen
Honderd
werelden
Om te ontdekken
Honderd
werelden
Om uit
te vinden
Honderd
werelden
Om te
dromen
Het
kind heeft
Honderd
talen
Uit: 'Zeker de honderd is er wel' (Loris Malaguzzi)
Reggio Emilia
In onze groepen 1-2 laten wij ons inspireren door de
pedagogiek van Reggio Emilia. Deze benadering gaat ervan uit dat kinderen
worden geboren met veel talenten en mogelijkheden. Kinderen hebben van jongs af
aan de kracht om de wereld te onderzoeken en ontdekken.
Kinderen communiceren op heel veel verschillende
manieren, in honderd talen! Zij kunnen zich uitdrukken in beweging, in muziek,
in kleuren, op papier, in klei, in hun spel en nog veel meer!
Elk kind is uniek. Elk kind is krachtig. Elk kind is creatief en gericht op
communicatie. Dat is waar het bij de Reggio Emilia benadering om draait.
Drie uitgangspunten
1. De
ruimte: Kinderen moeten worden uitgedaagd, zodat ze gaan experimenteren en
ontdekken. Binnen en buiten wordt vaak met elkaar verbonden. De wanden van
onze lokalen kunnen tijdens het werken worden opengeschoven. In de klas en
op de gang hebben we verschillende hoeken
ingericht waar kinderen kunnen
spelen en ontdekken.
Ons groene schoolplein biedt ook veel mogelijkheden om buiten te leren en de natuur te beleven. Insecten zoeken, spelen met de modderkeuken, planten verzorgen in de moestuin of bijvoorbeeld met water bij de waterspeelplaats.
2. Materiaal:
Iedere kleutergroep heeft een eigen atelier met verschillende materialen (bijvoorbeeld kralen, takken, veren, knopen en ander natuurlijk- of kosteloos materiaal). Kinderen mogen deze materialen gebruiken om hun ontdekkingen vorm te geven. We gebruiken spiegels en lichtbakken, waar kinderen kunnen experimenteren met licht, kleur en schaduw. Ook hebben we een digitale zandtafel.
3. Communicatie:
Leerkrachten kijken en luisteren. Zij zijn gericht op de ontwikkeling van de
eigen identiteit, zelfstandigheid en creatieve vaardigheid van het kind. Thema’s
uit de klas laten we aansluiten bij de interesses van kinderen. Welbevinden en
betrokkenheid zijn erg belangrijk.
Kinderen
hebben een eigen postvakje, waarin ze post van de leerkracht en elkaar kunnen
verwachten. Alle kinderen uit groep 1-2 hebben een eigen portfolio, waarmee ze
samen met de leerkracht hun ontwikkeling bijhouden.